تماس پشتیبانی
بالاتر از چهار راه جلال آل احمد - دانشکدگان علوم و فناوری‌های میان رشته‌ای دانشگاه تهران

معرفی بازاریابی و فروش و جدیدترین انواع استراتژی ها

بازاریابی و فروش موفق
آنچه در این مقاله می خوانید:

در دنیای پر رقابت امروزی، بازاریابی و فروش دو عامل حیاتی برای موفقیت در سازمان‌ها و کسب‌وکارها محسوب می‌شود. هر سازمانی بدون درنظر گرفتن کوچک یا بزرگ بودن آن برای رشد و ترقی نیازمند استفاده از استراتژی‌های مارکتینگ مناسب است. بازاریابی به‌عنوان یک فرآیند چندجانبه از جمع‌آوری اطلاعات بازار و تحلیل رقبا کار خود را آغاز می‌کند. سپس این اطلاعات را تحلیل و ارزیابی خواهد کرد و با ارائه خدمات یا محصولات منحصربه‌فرد برای جذب مشتریان مسیر خود را ادامه می‌دهد. فروش به‌عنوان مرحله تبدیل مشتری به خریدار نقش حیاتی و کلیدی را در فرآیند مارکتینگ ایفا می‌کند.

بازاریابی و فروش موفق

در این مقاله قصد داریم تا به بررسی مفاهیم و اصول اساسی بازاریابی و فروش بپردازیم و با معرفی انواع مختلف مارکتینگ از جمله بازاریابی دیجیتال، محتوا، شبکه‌ای، چریکی، مستقیم، حضوری، دهان به دهان، مویرگی و… اهمیت این مسئله را برای هر سازمان بیان کنیم.

بازاریابی و فروش چیست؟

دکتر کاتلر بازاریابی را دانش و هنری منحصربه‌فرد عنوان می‌کند که به وسیله آن بتوان نیازهای بازار هدف را شناسایی، تولید و ارائه کرد. شناخت نیازهای بازار علمی ارزشمند است که منجر به موفقیت در هر کسب‌وکاری خواهد شد. با شناخت کامل نیاز مشتریان و ارائه خدمات یا محصولات مورد نظر آن‌ها می‌توان به پیشرفت و ترقی اندیشید.

بازاریابی که فرآیندی اجتماعی و مدیریتی محسوب می‌شود، توانایی ارائه نیازهای افراد و سازمان‌ها را از طریق تبادل ارزش‌ها با دیگران خواهد داشت. دکتر کاتلر مارکتینگ را شامل مراحل تحلیل، سازماندهی، برنامه‌ریزی، کنترل منابع و فعالیت‌های تاثیرگذار می‌داند.

دراکر نیز در زمینه بازاریابی عنوان می‌کند که این کار زمینه گسترده‌تری نسبت به فروش دارد و باید به تمامی قسمت‌های یک سازمان نفوذ کند. مارکتینگ که دارای حساسیت بالایی است، مسئولیت سنگینی را نیز به دوش می‌کشد. برای مارکتینگ قوی و قدرتمند باید تمامی نتایج مورد بررسی قرار بگیرند و دیدگاه مشتری درنظر گرفته شود.

دسته بندی انواع بازاریابی

مارکتینگ به‌عنوان فرآیندی اساسی در تبلیغ و فروش محصولات و خدمات می‌تواند به چندین شکل انجام شود. انواع بازاریابی به‌طورکلی به‌صورت آنلاین یا همان دیجیتال و آفلاین صورت می‌گیرد. بازاریابی دیجیتال به‌وسیله فعالیت‌های آنلاین مانند تبلیغات در وب‌سایت‌ها، رسانه‌های اجتماعی، ایمیل معرفی خدمات و محصولات و… انجام می‌شود. بازاریابی آفلاین نیز به‌صورت تلفنی، دهان به دهان، حضوری و… صورت می‌پذیرد. هرکدام از بازاریابی‌ها ویژگی‌ها و استراتژی‌هایی دارند که بنا به موقعیت و نیاز سازمان مورد استفاده قرار می‌گیرند. در ادامه به معرفی انواع بازاریابی پرداخته‌ایم.

بازاریابی و فروش

1- بازاریابی شبکه ای و انواع آن

بازاریابی شبکه‌ای نوعی از مارکتینگ است که براساس ارتباطات شبکه‌های اجتماعی و روابط شخصی افراد انجام می‌شود. در این روش بازاریاب‌ها به‌عنوان نمایندگان یا مشاوران فروش محصولات یا خدمات را به دیگران معرفی می‌کنند و از این طریق سعی در جذب مخاطب و مشتری دارند.

انواع بازاریابی شبکه‌ای شامل چندسطحی، محتوا و بازاریابی افراد مشهور می‌شود. در بازاریابی چندسطحی افراد برای تبلیغ محصول خود را به دیگران معرفی می‌کنند و آن‌ها را برای افزایش تعداد مخاطبان جذب می‌کنند. این افراد از طریق زیرمجموعه‌های خود به کسب درآمد می‌پردازند.

در بازاریابی محتوا افراد اطلاعات و محتوای ارزشمند خود را به اشتراک می‌گذارند تا جذب مخاطب به بهترین شکل انجام شود. در مارکتینگ افراد مشهور نیز سازمان‌ها و کسب‌وکارهای مختلف برای تبلیغ محصول یا خدمات خود از افراد مشهور بهره می‌گیرند.

بازاریابی شبکه‌ای به‌دلیل قابلیت ارتباط موثر و ایجاد ارتباط قوی با مشتریان به‌عنوان روشی بی‌نظیر برای ترویج خدمات یا محصولات شناخته می‌شود.

2- بازاریابی محتوایی و انواع آن

بازاریابی محتوایی یک استراتژی موثر است که بر ارائه محتوای ارزشمند، مفید و جذاب برای جذب مشتریان و مخاطبان تمرکز دارد. این نوع از مارکتینگ به ارتقای اطلاعات مشتریان، مسائل و نیازهای آن‌ها می‌پردازد. محتواهای مختلفی از جمله وبلاگ، ویدئو، پست رسانه‌ها اجتماعی، نشریات الکترونیکی، پادکست و محتوای تعاملی همگی در دسته بازاریابی محتوایی قرار می‌گیرند. محتوای تعاملی شامل نظرسنجی، مسابقات و قرعه‌کشی خواهد شد. مارکتینگ محتوایی به‌عنوان یکی از روش‌های موثر در دنیای امروزی شناخته شده است؛ چراکه علاوه بر ارائه اطلاعات مفید به مخاطب، ارتباطات مثبتی را برقرار می‌کند.

3- بازاریابی تلفنی

بازاریابی تلفنی از انواع بازاریابی مستقیم محسوب می‌شود که در آن نمایندگان فروش با تلفن با مشتری به ارتباط با مشتری می‌پردازند. این روش به‌صورت فردی یا از طریق تیم انجام می‌شود. این روش مزایای بی‌نظیری دارد که از جمله آن می‌توان به ارائه اطلاعات دقیق و مطابق با نیاز مشتری اشاره کرد. افزایش ارتباطات و فروش نیز از دیگر مزیت‌های آن به‌شمار می‌رود.

بازاریابی تلفنی با چالش‌هایی نیز روبه‌رو است. عدم تمایل مشتریان به پاسخگویی یکی از مهم‌ترین این چالش‌ها محسوب می‌شود. برای دریافت بازخورد مثبت از این روش بهتر است از تکنیک‌های مناسب، برنامه‌ریزی و آموزش صحیح برای ارتباط با مشتریان بهره گرفت.

4- بازاریابی نیوشا

بازاریابی نیوشا به استفاده ازروش‌ها و تکنیک‌های نوآورانه و خلاقانه در این زمینه اطلاق می‌شود. این روش به خلاقیت در طراحی و اجرای استراتژی‌های بازاریابی تاکید دارد. هدف این مدل مارکتینگ ارتقا تفاوت‌های تجاری و جذابیت برند برای جلب توجه مشتریان است. در روش نیوشا از تکنیک‌ها و استراتژی‌هایی استفاده می‌شود که متمایز با سایرین باشد. بازاریابی نیوشا از فناوری‌های به‌روز دنیا مانند شبکه‌های اجتماعی، تولید محتوا خلاقانه و… بهره می‌گیرد. این رویکرد به‌دنبال تفاوت و تمایز در برند و جلب توجه مشتریان است و هدف بزرگتری مانند افزایش فروش، ارتقا شناخت برند و ایجاد روابط طولانی مدت را دنبال می‌کند.

5- بازاریابی چریکی

بازاریابی چریکی یا Guerrilla Marketing یک رویکرد نوآورانه در مارکتینگ است. این روش برای کسب‌وکارهای کوچک تا متوسط مناسب خواهد بود؛ ولی برای سازمان‌های بزرگ نیز ممانعتی ایجاد نخواهد کرد. مهم‌ترین ویژگی‌های این نوع از مارکتینگ عبارت هستند از:

  • تفاوت
  • اثربخشی
  • انعطاف‌پذیری
  • هزینه پایین
  • خلاقیت و نوآوری
  • ارتباط مستقیم با مشتریان

6- بازاریابی عصبی

بازاریابی عصبی از عملکرد اعصاب در بدن انسان الهام گرفته شده است. این نوع از انواع بازاریابی بر پایه علم اعصاب و رفتار شناسی استوار خواهد بود و به تحلیل و فهم عمیق ارتباط بین مغز انسان و تصمیمات کمک می‌کند. در این روش از مارکتینگ به بررسی فعالیت‌های مغز در مواجهه با تبلیغات، تصاویر، اطلاعات بازاریابی، هوش مصنوعی و… پرداخته خواهد شد.

هدف اصلی بازاریابی عصبی بهبود تصمیم‌گیری و ارتقا عملکرد تیم بازاریابی با تمرکز بر فهم و درک بهتر واکنش‌های مغز به‌هنگام مواجه شدن با آگهی‌های تبلیغاتی و محتوای بازاریابی است. این تکنیک کمک می‌کند تا برای جلب توجه مشتری و مخاطب روش‌های موثرتری به‌کار گرفته شود.

7- بازاریابی پنبه‌ریز

بازاریابی پنبه‌ریز یک استراتژی بازاریابی است که در آن به نیازها و مسائل شخصی مشتری پرداخته می‌شود. این روش بر پایه ایده‌ای بنا شده است که در آن عنوان می‌شود هر مشتری و مخاطبی دارای نیازها، مسائل و اولویت‌های مربوط به خود خواهد بود. از این رو بازاریاب باید سعی کند تا آن نیازها و مسائل را برای او رفع کرده و بسته‌های مناسبی را برای رفع نیاز وی ارائه دهد.

بازاریابی پنبه‌ریز با استفاده از تحقیقات در بازار، تحلیل داده‌های مشتریان و فناوری‌های پیشرفته برای ارتباط نزدیک‌تر با مشتری گام برمی‌دارد. هدف این روش مارکتینگ تبدیل مشتری به مشتری پایدار و وفادار مجموعه است. ارائه پیشنهادها، تخفیف‌ها، محتوای شخصی‌سازی شده و… از جمله روش‌هایی محسوب می‌شود که در این روش برای جذب و نگهداشت مشتری از آن استفاده می‌کنند.

8- بازاریابی پیامکی

بازاریابی پیامکی با استفاده از ارسال پیامک‌های تبلیغاتی برای اطلاع‌رسانی مردم اقدام خواهد کرد. ارتباط مستقیم و فوری به‌منظور اطلاع‌رسانی مردم از تخفیف‌ها، رویداد و اخبار مهم مربوط به مجموعه یا برند از جمله مزایای این روش مارکتینگ به‌شمار می‌رود.
سرعت بالا، هزینه پایین، دسترسی آسان و… از جمله ویژگی‌های منحصربه‌فرد این روش بازاریابی است. مشتریان می‌توانند از طریق عضویت در لیست مشتریان برند به تخفیف‌ها، اطلاع‌رسانی‌های ویژه و… دسترسی داشته باشند.

برای موفقیت در بازاریابی پیامکی باید محتواها مطابق با نیاز و علایق مشتریان ارسال شوند. استفاده از تحلیل و ارزیابی بازخورد مشتریان در این امر از اهمیت بالایی برخوردار است تا به نتایج مطلوب در این زمینه بازاریابی دست پیدا کنید.

9- بازاریابی درونگرا

بازاریابی درونگرا به رشد و توسعه از داخل سازمان و مشارکت فعال کارکنان در فرآیندهای بازاریابی تمرکز دارد. این روش بر این موضوع تاکید می‌کند که کارکنان درون سازمان به دلیل تجربه بالا در زمینه محصولات و خدمات شرکت، فعالیت‌های بازاریابی موثری را ارائه خواهند داد.

در این روش بازاریابی سازمان تلاش می‌کند تا از تجربه و انگیزه کارکنان خود برای تشویق به ایده‌پردازی و نوآوری در زمینه بازاریابی بهره‌مند شود. از مزایای مهم بازاریابی درونگرا می‌توان به افزایش ارتباطات داخلی و خارجی، ایجاد روحیه کاری مثبت، افزایش رضایت مشتریان، کیفیت خدمات، بهبود عملکرد و… اشاره کرد. مدیریت قدرتمند منابع انسانی، فرهنگ سازمانی و ایجاد ارتباط مثبت و موثر داخلی و خارجی به‌طرز شگفت‌انگیزی به این روش مارکتینگ کمک می‌کند.

10- بازاریابی دهان به دهان

یکی از قدیمی‌ترین روش‌های بازاریابی روش دهان به دهان است. این روش که براساس مکالمات شخصی و تبادل اطلاعات افراد صورت می‌پذیرد، امکان معرفی خدمات و محصولات را خواهد داشت. در این روش افراد تجربه استفاده خود را با دیگران به اشتراک می‌گذارند.

اعتماد بیشتر مشتریان، افزایش اطلاعات و آگاهی مشتری از خدمات یا محصولات ارائه شده و افزایش احتمال خرید از مزایای بازاریابی روش دهان به دهان است. این روش همانند یک زنجیره عمل می‌کند و نیازمند شبکه موثر بازاریابی و حفظ روابط با مشتریان خواهد بود.

پیشبینی فروش

11- بازاریابی ایمیلی

بازاریابی ایمیلی روشی تبلیغاتی با استفاده از ارسال ایمیل است. پیام‌های تبلیغاتی، اطلاعیه، تخفیف‌ها، محتوا تبلیغاتی، آموزشی و… در این ایمیل‌ها دیده می‌شود. این روش به‌طور موثری سبب افزایش فروش و آگاهی مشتریان خواهد شد.

12- بازاریابی حسی

روش بازاریابی حسی از تجربیات و احساسات مخاطبان برای جلب توجه و ارتباط عمیق‌تر استفاده می‌کند. عناصری همانند بو، لمس، صدا و… برای ایجاد تجربه‌های حسی در مشتریان مورد استفاده قرار می‌گیرد. نمایشگرها، محصولات تبلیغاتی و… سبب ایجاد حس خاصی در مخاطب خواهند شد که تاثیر شگرفی در تصمیمات وی برای خرید یا دریافت خدمات دارد. این روش به بهبود بازاریابی تجربی کمک خواهد کرد.

13- بازاریابی داده محور

بازاریابی داده محور براساس جمع‌آوری، تحلیل، بهره‌برداری از اطلاعات، تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی انجام می‌شود. دریافت اطلاعات جامع از مشتریان، بازار، رقبا، محصولات و خدمات از مهم‌ترین اهداف این روش مارکتینگ است. استفاده از ارزیابی و آنالیز داده‌ها می‌تواند به شناسایی فرصت‌های بازار و استراتژی‌های مناسب کمک شایانی کند.

فناوری‌های مختلف و ابزارهای داده محور به ذخیره، تجزیه و تحلیل سریع‌تر اطلاعات کمک خواهد کرد. این ابزارها بهبود عملکرد و دستیابی به اهداف بازاریابی را تسریع می‌کند.

14- بازاریابی وابسته

بازاریابی وابسته که به مشارکتی نیز شهرت دارد، یک رویکرد در مارکتینگ است که براساس همکاری افراد با دیگر شرکت‌ها برای ارتقای محصول تمرکز می‌کند. در این نوع از انواع بازاریابی افراد یا شرکت‌ها به‌عنوان نماینده برند اصلی اقدام به جذب مشتری، فروش محصول و ارائه خدمات خواهند کرد و در ازای آن کمیسیون خود را دریافت می‌کنند. این شیوه از مارکتینگ توانایی فروش و بازاریابی را در افراد ارتقا می‌دهد و کمک می‌کند تا با هزینه پایین‌تر میزان فروش افزایش یابد.

15- بازاریابی اجتماعی

بازاریابی اجتماعی روی برقراری و ارتباط با جوامع تمرکز می‌کند. این رویکرد با استفاده از رسانه‌های اجتماعی و تولید محتوای خوب و جذاب، سعی در افزایش شناخت، اعتبار و تعامل دارد. این مدل مارکتینگ با ایجاد ارتباطات موثر نتایج قابل قبولی را برای مجموعه به‌دنبال خواهد داشت. افزایش میان فروش، افزایش وفاداری مشتریان، ایجاد ارزش برای برند و… از جمله این نتایج مثبت به‌شمار می‌روند.

16- بازاریابی پارتیزانی

درصورتی‌که فعالیت‌هایی انجام شود تا مخاطبان به‌صورت خودجوش و با انگیزه شخصی اقدام به بازاریابی کنند، بازاریابی پارتیزانی صورت گرفته است. دراین حالت مشتریان به‌عنوان حامیان فعال در ارتقای برند معرفی می‌شوند. این شیوه از مارکتینگ به افزایش اعتبار برند، افزایش میزان فروش، وفاداری مشتریان و… منتهی خواهد شد. ازجمله ابزارهای لازم برای این مدل بازاریابی می‌توان به اعتبارات برند، جوایز و برگزاری رویدادهای مشترک اشاره کرد.

17- بازاریابی حضوری

بازاریابی حضوری یک مدل استراتژی است که بر ارتباط مستقیم با مشتریان در محیط‌های فیزیکی تمرکز دارد. این رویکرد کمک می‌کند تا تعامل بیشتری با مشتریان برقرار شود. ارتباط چشمی و چهره به چهره در این نوع بازاریابی موثر است. اینگونه روابط کمک می‌کند تا ارتباط عمیق‌تری با مشتری صورت بگیرد و وفاداری آن‌ها به برند افزایش یابد.

18- بازاریابی خدمات

بازاریابی خدمات بر ارتقای فروش و خدمات متمرکز است. تمرکز اصلی این نوع از مارکتینگ بر ارزش خدمات ارائه شده، تجربه مشتری، ایجاد روابط طولانی مدت با مشتریان و… خواهد بود. استفاده از روش‌های تبلیغاتی و ارتباطی گوناگون می‌تواند تجارب مشتری را تقویت کند و به بهبود مارکتینگ بیانجامد.

19- بازاریابی سبز

بازاریابی سبز یا پایدار رویکردی استراتژیک در بازاریابی است که بر پایداری محیط زیست و اجتماع تمرکز دارد. این رویکرد ارزش‌های اجتماعی و محیطی را مدنظر قرار می‌دهد. استفاده از مواد تجزیه‌پذیر و قابل بازیافت، کاهش آلودگی، حفاظت از منابع طبیعی و… از جمله این ارزش‌ها محسوب می‌شود.

این بازاریابی تاکید می‌کند که شرکت‌ها باید مسئولیت‌های اجتماعی خود را در فعالیت‌های بازاریابی درنظر بگیرند.

20- بازاریابی مستقیم

ارتباط مستقیم با مشتری اولین اصل در بازاریابی مستقیم است. شرکت‌ها به‌صورت مستقیم با مشتریان ارتباط برقرار می‌کنند و بدون واسطه از روش‌های مختلف اقدام به جذب مشتری خواهند کرد. تماس تلفنی، پست الکترونیکی، پیامک، حضور فیزیکی و… به بازاریابی مستقیم کمک شایانی خواهد کرد.

مارکتینگ مستقیم این امکان را فراهم می‌کند تا به مشتری پیشنهادهای شخصی‌سازی شده ارائه شود. همچنین دریافت بازخورد مستقیم از مشتریان به بهبود عملکرد مجموعه کمک شایانی خواهد کرد. بازاریابی مستقیم برای افزایش فروش و ایجاد ارتباط موثر با مشتریان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

21- بازاریابی مویرگی

ارتباط و تعامل مستمر با مشتریان به ایجاد بازاریابی مویرگی می‌انجامد. این رویکرد این ایه را در سرمی‌پروراند که نگهداری و توسعه روابط با مشتریان فعلی بهتر از جذب مشتریان جدید است. ارائه خددمات و پشتیبانی پس از فروش می‌تواند تجربه دلنشینی را برای مشتریان ایجاد کند و به وفاداری آن‌ها منتهی شود. اطلاعات به دست آمده از مشتریان روابط پایداری را ایجاد خواهد کرد و رضایت هر دو طرف را به‌وجود خواهد آورد.

22- بازاریابی ارجاعی

بازاریابی ارجاعی یک استراتژی در حوزه مارکتینگ است که بر ایجاد شبکه‌های ارتباطی و استفاده از افراد یا مشتریان فعلی برند به‌عنوان منابع تبلیغاتی تمرکز دارد. افراد و مشتریانی که از خدمات یا محصولات رضایت کامل داشته باشند، بهترین تبلیغات برای هر برندی محسوب می‌شوند. مشتریان با معرفی محصولات و خدمات به دیگر افراد سبب افزایش فروش و مشتری خواهند شد. به‌بیان دیگر در بازاریابی ارجاعی مشتریان فعلی سفیران برند هستند.

23- بازاریابی انگیزشی

بازاریابی انگیزشی به ایجاد حس مثبت و انگیزه در مشتریان تاکید دارد. در این نوع مارکتینگ تلاش می‌شود تا افراد به انجام خرید یا اقداماتی که شامل تعامل با برند است، ترغیب شوند. ارائه پاداش، تخفیف، جوایز و… روش‌هایی برای اجرای بازاریابی انگیزشی هستند.

هدف از بازاریابی انگیزشی همانند دیگر انواع آن افزایش تعداد مشتریان و وفاداری آن‌ها در کنار فروش بهتر است. زمانی‌که احساس خوبی از یک برند در افراد ایجاد شود، احتمال خرید مجدد نیز وجود خواهد داشت.

24- بازاریابی بی تو بی

بازاریابی B to B یک رویکرد نوین در علم بازاریابی است. این مدل مارکتینگ بدون نیاز به تماس یا ارتباط مستقیم به جذب مشتری می‌پردازد. در این رویکرد از رسانه‌های اجتماعی، ایمیل، وب‌سایت و… بهره گرفته می‌شود. ایده اصلی بازاریابی بی تو بی استفاده از ابزارهای دیجیتال و محتوای آنلاین به جای ملاقات حضوری و تماس تلفنی برای جذب مخاطب است. هدف اصلی این مدل بازاریابی سهامداران کلیدی یا ماموران خرید شرکت‌ها هستند.

25- بازاریابی پنهان

بازاریابی پنهان به ارتباط غیرمستقیم و مستقیم ناشناخته مشتریان تاکید دارد. به‌بیان دیگر در این نوع مارکتینگ تبلیغات و ارتباط با مشتریان به‌طور غیرمستقیم انجام می‌شود به‌گونه‌ای که مشتریان متوجه جریان بازاریابی نخواهند شد. تبلیغات زیرپوستی، محتوای مخفی، ترفندهای ذهنی و… از ابزارهای این نوع مارکتینگ به‌شمار می‌روند. جلب توجه و افزایش فروش بدون ایجاد حس ناراحتی یا تبلیغات مزاحم از اهداف بازاریابی پنهان است.

26- بازاریابی پایدار

بازاریابی پایدار بر تاثیر مثبت اقتصادی، محیطی و اجتماعی مارکتینگ تاکید می‌کند. توسعه خدمات و ارائه محصولات در این روش با توجه به نیاز مشتریان و حفظ محیط زیست، اجرای عدالت اجتماعی و افزایش سودآوری صورت می‌گیرد.

27- بازاریابی تهاجمی

بازاریابی تهاجمی به فراهم آوردن شرایطی برای جلب توجه مشتریان تمرکز دارد. این رویکرد با استفاده از تبلیغات محیطی، پیام‌های تخفیفی، پیشنهادهای ویژه و… انجام می‌شود. هدف اصلی این نوع بازاریابی جذب مشتریان و رقابت در بازار است.

28- بازاریابی تعاملی

بازاریابی تعاملی رویکردی پویا در حوزه مارکتینگ محسوب می‌شود. ایجاد ارتباط دو طرفه و تعامل فعال با مشتریان از اهداف این نوع بازاریابی است. در این رویکرد مشتریان با استفاده از رسانه‌های اجتماعی، ایمیل، پیامک و… سوالات و پیشنهادات خود را به شرکت ارسال خواهند کرد. با این روش مشتریان می‌توانند در تصمیم‌گیری‌های بازاریابی نظر دهند.

ارتباطی که میان مشتری و شرکت صورت می‌گیرد به شناخت بهتر نیازها، علایق و سلایق مشتریان منجر می‌شود. بهبود خدمات و محصولات، افزایش وفاداری و… از مزایای این تعامل در بازاریابی است.

29- بازاریابی تجربی

بازاریابی تجربی بر ایجاد و ارائه تجربه‌های ویژه و ممتاز به مشتریان تمرکز دارد. ایجاد تجربیات جذاب، خلاقانه و قابل تعامل برای مشتریان از طریق استفاده از فناوری‌های نوین، فرآیندهای سفارشی‌سازی و ارتباطات موثر صورت می‌پذیرد. این رویکرد سبب ایجاد تمایز میان برند و سایر رقبا خواهد شد.

30- بازاریابی تبدیلی

بازاریابی تبدیلی به تبدیل مخاطب و بازدیدکنندگان به خریداران و مشتریان اشاره می‌کند. این رویکرد در چرخه و زنجیره مارکتینگ یک قسمت اساسی محسوب می‌شود. بهبود عملکرد بازاریابی و افزایش نرخ تبدیل از جمله مهم‌ترین اهداف این نوع مارکتینگ به‌شمار می‌رود. با استفاده از استراتژی‌های متنوع از جمله سئو یا همان بهینه‌سازی وب‌سابت‌ها، تبلیغات آنلاین و تولید محتوا می‌توان به اهداف این نوع مارکتینگ دست یافت.

31- بازاریابی سنتی

بازاریابی سنتی به روش‌هایی اطلاق می‌شود که پیش از رونق فناوری‌های دیجیتالی مورد استفاده قرار می‌گرفتند. استفاده از تبلیغات تلویزیونی، حضور در نمایشگاه‌ها، رادیو، مطبوعات، بیلبوردها و… از جمله ابزارهای بازاریابی سنتی به‌شمار می‌روند. ارتباط یک طرفه در این نوع مارکتینگ امکان تعامل مستقیم را برای تیم بازاریابی فراهم نخواهد کرد. با وجود هزینه سنگین این نوع مارکتینگ همچنان برخی صنایع از آن برای جذب مشتری استفاده می‌کنند.

32- بازاریابی قطره‌ای

ارتباط مستقیم فرد به فرد در مارکتینگ تشکیل بازاریابی قطره‌ای می‌دهد. ایده اصلی این نوع مارکتینگ این است که به جای ارسال پیام‌های انبوه به افراد با تحلیل دقیق اطلاعات، پیام‌ها و پیشنهادات می‌توان به‌صورت شخصی‌سازی شده پیام‌ها را ارسال کرد.

33- بازاریابی همهمه‌ای

ایجاد هیجان، تحول و توجه در میان مخاطبان بازاریابی همهمه‌ای را شکل می‌دهد. تبلیغات خلاقانه، حساسیت، جذابیت‌های بصری و… به مارکتینگ همهمه‌ای کمک قابل توجهی خواهد کرد. استفاده از هیجان و تحولات در بازار برای ترویج محصولات و خدمات از مهم‌ترین اهداف این بازاریابی است. برنامه‌های تبلیغاتی بزرگ، کمپین‌های خاص، رویدادها و… به این نوع مارکتینگ کمک می‌کنند.

34- بازاریابی هرمی

بازاریابی هرمی همان بازاریابی چندسطحی است که در آن افراد به‌عنوان نمایندگان فروش یک برند به فعالیت می‌پردازند. این افراد سود خود را علاوه‌بر اینکه از طریق فروش محصولات یا ارائه خدمات دریافت می‌کنند، سود دیگری نیز از زیرمجموعه‌ها کسب خواهند کرد. معرفی به دوستان و آشنایان می‌تواند زیرمجموعه‌هایی را برای بازاریابی به‌دنبال داشته باشد.

35- بازاریابی هوشمند

بازاریابی هوشمند با استفاده از فناوری‌های نوین و داده‌های تحلیلی برای بهبود دقت و کارایی تلاش می‌کنند. این نوع از بازاریابی با استفاده از هوش مصنوعی، تحلیل داده، اتوماسیون و تبلیغات هدفمند به کار خود ادامه می‌دهد. این نوع مارکتینگ امکان بازاریابی هوشمندانه و قدرتمند را در اختیار افراد می‌گذارد. ایمیل مارکتینگ، تبلیغات آنلاین، بازاریابی محتوایی و… به این روش کمک شایانی می‌کند.

36- بازاریابی هدفمند

بازاریابی هدفمند به تعیین و شناسایی دقیق هدف‌ها، نیازها، علایق و ترجیحات مشتریان تمرکز دارد. این رویکرد با ارزیابی و تحلیل داده‌های موجود به تعیین گروه‌های مختلفی از مشتریان می‌پردازد و راهکارهایی را برای رفع نیازهای آن‌ها ارائه می‌کند. بازاریابی هدفمند از ابزارهای ارتباط دیجیتالی، هوش مصنوعی، تحلیل داده، مدل‌های پیش‌بینی و…. برای ارسال پیام و تبلیغات خود به مخاطبان بهره می‌گیرد تا بازدهی و کارایی را بهبود ببخشد.

37- بازاریابی یک به یک

بازاریابی یک به یک از انواع بازاریابی به فرآیند ارتباط فرد به فرد با هر مشتری تاکید می‌کند. در این نوع مارکتینگ ارتباطات و تبلیغات به‌طور دقیق و به‌صورت شخصی‌سازی شده به مشتریان ارسال خواهد شد. این پیام‌ها که از طریق ایمیل، پیام مستقیم، شبکه‌ها اجتماعی و… ارسال می‌شوند، براساس نیاز و علایق مشتریان دسته‌بندی خواهند شد.

38- بازاریابی حلقه بسته

بازاریابی حلقه بسته که به چرخه‌ای نیز شهرت دارد به ایجاد رابطه مداوم و پایدار با مشتری تمرکز می‌کند. در این چرخه که از جذب مشتری، فروش محصول یا ارائه خدمات آغاز می‌شود، حفظ مشتری و افزایش وفاداری وی اهمیت بالایی دارد. در این رویکرد تیم بازاریابی می‌کوشد تا با کسب رضایت مشتریان از طریق تبلیغات، خدمات و فعالیت‌های دیگر ارتباط موثر و مستمری را با مشتریان ایجاد کند. این نوع بازاریابی به سودآوری بلند مدت و افزایش ارزش مشتری منتهی خواهد شد.

39- بازاریابی زرد

بازاریابی زرد به مارکتینگ غیراخلاقی، نادرست یا غیرقانونی اشاره دارد. این نوع بازاریابی شامل استفاده از تکنیک‌های تقلبی، فریب‌آمیز یا گمراه‌کننده می‌شود. زمانی‌که در حین مارکتینگ اطلاعات نادرستی به مشتری انتقال یابد که سبب گمراهی و فریب وی شود، اصطلاحا بازاریابی زرد رخ داده است. این نوع مارکتینگ با قوانین و مقررات مربوط به مشتری‌مداری در تناقض است. به‌طور مثال؛ تبلیغ مثبت از محصولاتی که کیفیت پایینی دارند، نوعی از بازاریابی زرد محسوب می‌شود.

40- بازاریابی گرم و سرد

بازاریابی گرم و سرد به نحوه تعامل با مشتریان اشاره دارد. بازاریابی گرم به تماس با مشتریانی اطلاق می‌شود که پیش از این با برند یا مجموعه آشنا بوده‌اند. این افراد که با خدمات یا محصولات شما آشنایی دارند، شانس فروش را افزایش می‌دهند.

بازاریابی سرد نیز به مشتریانی مرتبط است که قبلا با مجموعه هیچ آشنایی نداشته‌اند و اطلاعاتی از خدمات یا محصولات ندارند. این نوع تماس با مشتریان برای معرفی محصول به‌منظور جذب مخاطب جدید مورد استفاده قرار می‌گیرد. هر دو استراتژی کاربردی هستند و بسته به هدف مورد نظر می‌توانند انتخاب شوند.

41- بازاریابی هیبریدی

بازاریابی هیبریدی از ترکیب چندین روش برای دستیابی به اهداف بهره می‌گیرد. در این رویکرد سعی می‌شود تا از مزایای هر روش به‌درستی استفاده شده و نتایج بهتری به‌دست آید. ترکیب تبلیغات آفلاین، آنلاین، بازاریابی محتوا، تبلیغات اجتماعی، بازاریابی با موبایل، استفاده از داده‌ها و… بازاریابی هیبریدی را شامل می‌شود.

افزایش تفاوت با رقبا، ارتقا تجارب، افزایش توانایی هدفمندسازی و افزایش بازدهی از جمله مزایای بازاریابی هیبریدی به‌شمار می‌رود. کاهش هزینه‌ها و افزایش بهره‌وری نیز از دیگر موضوعاتی است که در حین این نوع مارکتینگ حاصل خواهد شد.

42- بازاریابی بین المللی

بازاریابی بین‌المللی یک استراتژی در حوزه مارکتینگ است که به روابط تجاری و تبادل بین کشورها و بازارهای جهانی تمرکز دارد. تحلیل بازارهای خارجی، تبلیغات بین‌المللی و تجارت الکترونیکی در کنار استفاده از زبان خارجی، تنظیم قیمت‌ها، توسعه بازار و… از جمله ابزارهای این نوع بازاریابی محسوب می‌شوند.

ارتقای مهارت بازاریابی

ارتقای مهارت‌های بازاریابی

ارتقای مهارت‌های بازاریابی امری حیاتی برای هر کسب‌وکاری است. مهارت‌های زیادی برای ارتقا این توانایی باید به‌کار گرفته شوند. در ادامه برخی از این مهارت‌ها را با یکدیگر مرور خواهیم کرد.

  • تحلیل داده‌ها: توانایی درک و تحلیل داده‌ها و اطلاعات بازاریابی برای تصمیم‌گیری بهتر و استفاده از استراتژی‌های بهینه ضروری است.
  • استراتژی‌گذاری: تدوین استراتژی‌های مرتبط با بازاریابی که برای دستیابی به اهداف سازمانی کمک‌کننده باشد، جزء مهارت‌هایی خواهد بود که باید تقویت شود.
  • ارتباطات بین فردی: برقراری ارتباط مفید و موثر با مشتریان، همکاران و سایر افراد جزء توانمندی‌های تیم بازاریابی است که باید به آن توجه شود.
  • خلاقیت و ابتکار: ارائه راهکارهای خلاقانه و مبتکرانه برای جلب توجه مشتریان و ایجاد تمایز در بازار رقابتی جزء توانایی‌ها و مهارت‌های بی‌نظیر در این حوزه است.
  • مدیریت زمان: مدیریت زمان و مدیریت منابع برای انجام کارها و وظایف موضوعی خواهد بود که به عملکرد بهتر و سودآوری بیشتر منتهی خواهد شد.
  • توانایی تبلیغات و فروش: ایجاد و اجرای استراتژی‌های تبلیغاتی و فروش برای جلب رضایت مشتریان و افزایش میزان فروش نیز از دیگر مهارت‌هایی است که در حوزه بازاریابی نباید از آن غافل بود.
  • تحلیل رقابتی: تحلیل رقبا برای به‌دست گرفتن بازار نیز از دیگر مهارت‌هایی است که در مارکتینگ مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • توانایی گفت‌وگو: یکی از مهم‌ترین مهارت‌ها برای هر بازاریابی توانایی گفت‌وگوی موثر و مدیریت ارتباط صحیح خواهد بود.

 

دوره های مدیریت کسب و کار حرفه ای دانشکده علوم و فناوری‌های میان رشته‌ای دانشگاه تهران با ارائه مدرک معتبر:

دوره mba بازاریابی

دوره mba استراتژیک

دوره dba

 

مراحل بازاریابی و فروش موفق و موثر

مراحل بازاریابی و فروش

بازاریابی نقش بسیار مهمی را در موفقیت کسب‌وکارها ایفا می‌کند. کسب‌وکارهای نوپا معمولا برنامه مشخصی برای بازاریابی ندارند و به‌همین دلیل با شکست مواجه می‌شوند. تمام مشاغل چه آنلاین و چه آفلاین برای موفقیت به بازاریابی نیاز دارند. مراحل بازاریابی اگر اصولی و طبق برنامه انجام شود، احتمال فروش بالا و موفقیت را افزایش می‌دهد.

بازاریابی به کسب‌وکار کمک می‌کند تا نظر مشتریان را جلب کرده و در فروش محصول یا خدمات موفق عمل کند. باتوجه به پیشرفت تکنولوژی و شرایط بازار برخی از شیوه‌های بازاریابی قدیمی دیگر مورد استفاده قرار نمی‌گیرند. شرکت‌های بزرگ و موفق به طور مداوم روش‌های بازاریابی خود را به‌روز می‌کنند. با ما همراه باشید در ادامه مراحل بازاریابی و فروش موفق را با هم بررسی می‌کنیم.

  1. شناخت بازار هدف و مشتریان از نظر تیپ شخصیتی، نیازها و طبقه اجتماعی
  2. سعی کنید با تبلیغات درست و معرفی محصول، اعتماد و نظر مشتری را جلب کنید
  3. مطمئن شوید محصول شما نیاز مشتری را رفع می‌کند؛ در غیراین‌صورت اعتبار برند شما به خطر می‌افتد
  4. پیش‌بینی‌های لازم برای میزان فروش را انجام دهید
  5. تکنیک‌هایی که اگر انجام شوند، فروش شما به مرحله قطعی می‌رسد
  6. ایجاد تغییر یک گام بزرگ برای موفقیت شما در زمینه جذب مشتریان است
  7. با دلایل قانع کننده و درست، سوالات مشتریان را پاسخ دهید و پشتیبانی معقولی برای مشتریان داشته باشید

کلام آخر

این مقاله به‌منظور افزایش سطح دانش و ایجاد درک عمیقی از مفهوم بازاریابی تدوین شده است. این مقاله به افراد کمک خواهد کرد تا با استفاده از دانش به‌روز دنیا برای بهبود استراتژی‌های بازاریابی و افزایش فروش گام‌های موثرتری بردارند. با تعریف کامل و استفاده از انواع بازاریابی مانند مویرگی، سبز، آنلاین، آفلاین، بین‌المللی، هوشمند، هرمی، هیبریدی و… به‌راحتی می‌توان عملکرد مجموعه را در راستای اهداف آن قرار داد و به موفقیت دست یافت.

جذب مشتری و مخاطب برای محصولات یا خدمات مهم‌ترین عاملی است که سازمان و هر کسب‌وکاری را سرپا نگه می‌دارد. بازاریابی می‌تواند جذب مخاطب را افزایش دهد و سایر رقبا را از گردونه رقابت خارج سازد. تقویت مهارت‌های گفت‌وگو، مدیریت زمان، مهارت‌های ارتباط بین فردی، تحلیل داده، رقبا و… از مسائل اساسی و مهم در زمینه بازاریابی محسوب می‌شود که می‌تواند اهداف را به مجموعه و برند نزدیک‌تر سازد. به‌همین دلیل تقویت این مهارت‌ها با شرکت در دوره‌های بازاریابی حائز اهمیت است.

 

بیشتر بخوانید:

کدام گرایش MBA بهتر است؟ بازاریابی یا مدیریت استراتژیک!

مزایای تحصیل در گرایش بازاریابی MBA

معرفی گرایش بازاریابی MBA و مباحث آموزشی آن

پست ها و سلسله مراتب سازمانی

guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

آخرین مقالات سایت

دوره‌های پرفروش